Dag 1    2-3    4-5    6-7    8-9
Dag 2-3 Fågelskådning vid Boden och Kiruna

Yle Lompolo

Gök

Tretåig hackspett

12 juni - Efter frukosten klockan åtta åker vi till Moråsen som är ett fabriksområde med stora öppna, för tillfället tomma upplagsområden för timmer. Här hittar vi ett par häckande mindre strandpipare med två ungar och en koloni med silvertärnor. Vid Storavans fågeltorn sågs tre dvärgmåsar, en bläsandshane, kricka, vigg och knipor. Av sångfåglar noterades säv- och trädgårdssångare, rosenfink samt två gulsparvar.

Efter att ha återlämnat bilarna och hämtat packningen tog vi tåget mot Kiruna 12.00. Från tåget sågs en stor älgtjur på en myr och fyra sångsvanar nära Murjek. Vid Gällivare siktar vi det första fjället på resan: Dundret.
  Våra hyrbilar är på plats vid järnvägsstationen och vi åker till Rymdcentret öster om Kiruna i ett försök att se lappmes och lavskrika. Detta lyckades inte, däremot ormvråk, domherre, grå- och grönsiskor. Efter middag i staden och inkvartering på vandrarhemmet åker vi till sjöarna Lompolo (Yle och Ala). Här ser vi nio svarthakedoppingar, bläsänder, fyra salskrakar och sex småskrake.
   Mot kvällen tar vi oss ut på Kalixfors skjutfält. De stora myrarna här ger två obsar av blå kärrhök, förmodligen samma hane och bäst av allt en överflygande spelande dvärgbeckasin. Temperaturen är nu +15, en stilla vacker kväll och dessutom helt myggfritt.

13 juni - I väg efter frukosten 6.30 till en gammal fjällurskog vid Jukkasjärvisjöns norra strand på sluttningen av Hannukaisenvaara. I det strålande vädret missar vi åter lavskrikan men fick i stället fina obsar av först en ung bändelkorsnäbb (årsunge) och senare en gammal hane. Inte illa! Björkarna är inte helt utslagna. Det är "vårfräscht" med nykläckta exemplar av vårfjärilarna liten ängsmätare och den över hela landet vanliga gröna snabbvingen.
   Halvvägs till Vittangi gjorde vi ett stopp vid det berömda kulturminnet "Suptallen". En flerhundraårig tall med hela kronan formad till en tät boll. I Kyrksjön vid Vittangi ser vi tre dvärgmåsar, ett par smalnäbbade simsnäppor, många silvertärnor och en ladusvala. Varmt nu, enligt uppgift +24 i skuggan. Ett stopp vid Torne älv blev en besvikelse då det på grund av högvattnet inte fanns några blottlagda vadarebankar. Det blev i alla fall många jagande svalor, faktiskt alla våra tre arter. Under hemresan ser vi två tranor vid Svappavaara och strax efteråt två fjällvråkar.